Obe spoločnosti oznámili predbežnú dohodu o dodávke batériových článkov a
modulov pre výrobu elektromobilov v Európe. Zvažujú tiež založenie
spoločného podniku s rovnakými podielmi (50 ku 50) v regióne.
Maxime Picat, vedúci nákupu a dodávok skupiny Stellantis, uviedol, že
plán spoločného podniku s CATL predpokladá vybudovanie novej gigafabriky
v Európe na výrobu batérií, ktoré využívajú fosforečnan lítno-železitý
(LFP). Výroba takýchto batérií je lacnejšia, ale sú menej výkonné v
porovnaní s nikel-mangán-kobaltovými (NMC) batériami a ďalšou v
súčasnosti bežnou technológiou.
Prebiehajú tiež diskusie s CATL o plánoch na spoločný podnik. Na ich
dokončenie je potrebných ešte niekoľko mesiacov, povedal Picat. Odmietol
poskytnúť podrobnosti o možnom umiestnení nového závodu na batérie.
Európski výrobcovia áut a vlády nalievajú miliardy eur do budovania
závodov na výrobu batérií na domácom trhu, aby znížili závislosť od
dodávok z Ázie. Čínski výrobcovia batérií ako CATL zároveň v rámci
expanzie stavajú v Európe závody pre európske elektromobily.
Podľa Picata dohody s CATL doplnia stratégiu skupiny v rámci
elektrifikácie. Batérie LFP pritom automobilke pomôžu znížiť výrobné
náklady v Európe pri zachovaní produkcie batérií NMC pre drahšie autá.
Pripomenul, že cenová dostupnosť je potrebná v mnohých segmentoch, či už
ide o osobné vozidlá alebo úžitkové vozidlá.
Stellantis, vlastník značiek vrátane Jeep, Peugeot, Fiat či Alfa Romeo,
buduje V Európe tri gigatovárne: vo Francúzsku, Nemecku a Taliansku
prostredníctvom spoločného podniku s Mercedesom a TotalEnergies, ktorý
sa špecializuje na batérie NMC.
"Cenová dostupnosť je kľúčom a v tom je LFP dnes najlepšou
technológiou, ktorú môžete nájsť na trhu v rámci kompromisu medzi
autonómiou a nákladmi," dodal Picat.
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ CATL Robin Zeng dodal, že
partnerstvo "bude rozhodujúcim krokom na ceste oboch strán k cieľom
uhlíkovej neutrality".
Podľa utorkovej dohody bude CATL spočiatku dodávať LFP batérie
automobilovej skupine pre elektromobily v segmentoch osobných
automobilov, crossoverov a malých a stredných SUV.
Stellantis od svojho vzniku začiatkom roku 2021 zlúčením Fiat Chrysler
Automobiles a výrobcu Peugeotu, skupiny PSA, uzavrel niekoľko zmlúv o
dodávke materiálov potrebných na globálnu výrobu elektrických vozidiel.